Tulburările din spectrul autist (TSA) se caracterizează prin dificultăți calitative în interacțiunea socială și comunicare, precum și prin tipare de comportament, interese și activități restrânse, repetitive și stereotipe (Chen et al., 2011).
Profilul Psihoeducațional PEP®-3 reprezintă un instrument standardizat de evaluare individualizată, destinat identificării patternurilor de dezvoltare și a heterogenității abilităților specifice copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA). Acesta permite o analiză comprehensivă a competențelor și deficitelor, facilitând atât formularea unui diagnostic diferențial, cât și aprecierea gradului de severitate a simptomatologiei. Evaluarea se bazează pe două surse convergente de date, oferind o perspectivă integrată asupra nivelului de dezvoltare și a particularităților psihoeducaționale ale copilului.
Profilul Psihoeducațional – ediția a treia (PEP-3), conceput special pentru copiii cu TSA cu o vârstă de dezvoltare cuprinsă între 6 luni și 7 ani, este utilizat pentru evaluarea dezvoltării abilităților de comunicare și motricitate, precum și a comportamentelor dezadaptative. PEP-3 are ca obiectiv identificarea punctelor forte și a dificultăților, confirmarea diagnosticului, stabilirea nivelului de dezvoltare și utilizarea ca măsură a progresului.
PEP-3 este unul dintre instrumentele recomandate pentru copiii cu TSA datorită celor cinci avantaje principale:
Instrumentul PEP-3 este conceput pentru a sprijini profesioniștii din domeniul educației și sănătății mintale în procesul de diagnostic diferențial al tulburărilor din spectrul autist (TSA) și al altor tulburări pervazive de dezvoltare (TPD), precum și în elaborarea intervențiilor psihoeducaționale individualizate. Acesta evaluează nivelul de dezvoltare al ariilor funcționale esențiale și al comportamentelor specifice TSA și TPD, oferind date relevante pentru stabilirea profilului de abilități și deficite ale copilului.
Scala de evaluare Profilul Psihoeducațional – Ediția a Treia (PEP-3) este utilizată pentru investigarea particularităților psihologice și a caracteristicilor specifice tulburărilor din spectrul autist (TSA). Aceasta evaluează starea de sănătate psihologică a copiilor prin analiza expresiei cognitive și lingvistice, a interacțiunii sociale, precum și a altor factori relevanți. Durata testării cu PEP-3 poate varia între 45 și 120 de minute, în funcție de mai multe variabile precum vârsta copilului, capacitatea de atenție sau nivelul de cooperare al acestuia.
Instrumentul oferă o evaluare sistematică a nivelului de dezvoltare psihoeducațională a copiilor cu TSA, având rolul de a sprijini centrele de recuperare în elaborarea unor programe de consiliere psihologică și intervenție terapeutică adaptate nevoilor individuale. De exemplu, pe baza datelor colectate prin scala PEP-3, poate fi aplicat un model de regresie pentru a analiza corelațiile și caracteristicile diferiților factori de evaluare ai copiilor cu TSA. Astfel, se poate formula un plan de intervenție personalizat, optimizând eficiența procesului de consiliere psihologică.
Evaluarea copilului cu Profilul Psihoeducațional – Ediția a Treia (PEP-3) este esențială pentru identificarea nivelului de dezvoltare a ariilor funcționale esențiale, specifice tulburărilor din spectrul autist (TSA) și altor tulburări pervazive de dezvoltare (TPD). Acest instrument standardizat oferă o analiză detaliată a abilităților cognitive, lingvistice, motrice și a comportamentelor dezadaptative, facilitând atât diagnosticul diferențial, cât și conturarea unui profil individualizat de funcționare.
PEP-3 permite evidențierea punctelor forte și a deficitelor specifice fiecărui copil, contribuind la formularea unor obiective de intervenție personalizate și la optimizarea strategiilor terapeutice. De asemenea, prin utilizarea acestui instrument, centrele de recuperare și specialiștii în sănătate mintală pot monitoriza progresul în timp, ajustând intervențiile în funcție de evoluția copilului. În plus, analiza datelor colectate prin PEP-3, inclusiv prin modele statistice avansate, facilitează o înțelegere mai profundă a corelațiilor dintre diferitele dimensiuni ale dezvoltării psihologice, sprijinind astfel elaborarea unor programe de intervenție mai eficiente și bine fundamentate științific.
Părinții ar trebui să solicite o evaluare cu Profilul Psihoeducațional – Ediția a Treia (PEP-3) atunci când observă întârzieri sau particularități în dezvoltarea copilului, în special în următoarele domenii:
• Dificultăți în interacțiunea socială – copilul evită contactul vizual, nu răspunde la nume, prezintă un interes redus pentru interacțiunile sociale sau întâmpină dificultăți în înțelegerea și exprimarea emoțiilor.
• Întârzieri în dezvoltarea limbajului și comunicării – absența vorbirii sau utilizarea atipică a limbajului (ecolalie, repetiția unor fraze fără sens contextual, dificultăți în inițierea și menținerea unui dialog).
• Comportamente repetitive și restricționate – mișcări stereotipe (fluturarea mâinilor, mers pe vârfuri), atașament rigid față de rutine, rezistență la schimbare, interese restrânse și obsesive.
• Dificultăți în dezvoltarea abilităților motrice – probleme de coordonare, dificultăți în motricitatea fină sau grosieră, întârziere în achizițiile motorii de bază.
• Comportamente dezadaptative – crize de furie frecvente, reacții exagerate la stimuli senzoriali (hipersensibilitate la sunete, lumini, texturi), dificultăți în autoreglare.
• La începutul unui proces de terapie comporamentală pentru facilitarea procesului terapeutic al copilului.
Informații sau detalii:
Tel: +40 733 906 406 / +40 756 034 168
E-mail: contact@clinicaneuroatipic.ro