CLINICA NEURO ATIPIC
Suportul vizual în ABA
ECHIPA
Carmen Pantazi – psiholog clinician și psihoterapeut
Promptul este un ajutor necesar în procesul de învățare dar este important sa știm când sa ne folosim de el și când sa începem sa îl retragem pentru a sprijini independenta copilului.
Promptul - ajutorul minim dar suficient care trebuie dat copilului pentru ca acesta sa finalizeze corect o sarcina.
Tipuri de Prompt
- Fizic: Indrumarea fizica a copilului spre raspunsul corect ( prompt mana peste mana).
- Model (Imitatie): copilul rezolva sarcina imitand adultul.
- Pozitie: Asezarea stimulului tinta mai aproape de copil.
- Imitatie Verbala: Modelarea verbala a raspunsului corect.
- Instructiunea Verbala: Dirijarea copilului spre raspunsul corect prin indicatii verbale
- Gestual: gesturi/ privire/ aratam cu degetul.
- Modularea Vocii: Accentuarea aspectului relevant din intructiune.
- Vizual: Folosirea unui stimul vizual drept prompt (carduri cuvinte, ilustratii, cuburi care sa reprezinte numarul de cuvinte dintr-o propozitie).
Cum folosim promtul?
- Asiguraţi-va ca acest stimul prompt este diminuabil.
- Inainte de a da intructiunea si promptul asigurati-va ca este atent copilul.
- Folositi prompt-ul cel mai putin inoportun
- Prezentati prompt-ul simultan sau imediat dupa SD.
- Evitaţi prezentarea prompt-ului imediat dupa consecinţa.
- Diminuati sistematic prompt-ul de-a lungul exersarii
- Nu permiteti greseli repetate
- Feriti-va de promptari neintentionate
Cum retragem promptul?
- Nu oferiti cantitati mari de recompense pentru raspunsuri promptate.
- Evitati promptarea dupa consecinta sau dupa ce a trecut o perioada de timp fara a primi vreun raspuns.
- Diminuati sistematic prompt-urile conform ratei de succes a copilului.
- Schimbati obiectivele in cazul in care nu puteti diminua prompt-ul mai degraba decat sa continuati sa oferiti acelasi nivel de prompt .
- Folositi cel mai putin inoportun prompt posibil .
- Oferiti mai mult timp intre SD si prompt pentru a oferi ocazia copilului sa raspunda idependent.