Tulburarea de spectru autist este o tulburare de neurodezvoltare caracterizată de particularități în ceea ce privește socializarea, comunicarea și procesarea informațiilor. Cu cât copilul este diagnosticat mai devreme, cu atât mai mult poate beneficia de sprijinul necesar.
Tot mai mulți părinți se întreabă cum le pot transmite copilului lor faptul că este diagnosticat cu autism. Unii dintre aceștia se tem de faptul ca făcând acest lucru copilul să nu se simtă etichetat, că nu ar putea înțelege ce presupune acest diagnostic, sau că cei din jur ar putea să se poarte diferit cu el.
Astfel, apar o serie de întrebări pe care părinții și le pun:
Care este cel mai bun mod de a începe această conversație?
Ce informații îi pot comunica copilului meu?
Când este cel mai potrivit moment pentru a face asta?
În primul rând, în loc să se pună accentul pe „schimbarea„ sau „repararea„ unui copil autist pentru a se potrivi cu ceilalți, este mai bine să se încurajeze acceptarea. În timp ce unii părinți se îngrijorează cu privire la stigmatizare și etichetare, persoanele diagnosticate cu tulburare de spectru autist raportează că etichetarea are loc indiferent dacă părinții discută sau nu despre diagnostic. Mai mult de atât, este posibil ca ceilalți să își formeze o primă impresie negativă atunci când nu știu că cineva are acest diagnostic.
Un alt lucru care ghidează părinții atunci când se decid să aibă această discuție este măsura în care consideră că este pregătit copilul să înțeleagă diagnosticul. Cercetările arată faptul că adolescenții vorbesc despre ei înșiși într-un mod mai pozitiv atunci când au existat discuții deschise în familie despre diagnostic, în comparație cu cei care nu au avut astfel de conversații. Atunci când primesc aceste informații mai devreme, persoanele diagnosticate cu tulburare de spectru autist au o calitate a vieții și o stare de bine mai bună la vârsta adultă.
Mai mult decât atât, au șansa de a „găsi o comunitate” mai devreme. Unele persoane diagnosticate cu tulburare de spectru autist spun că se simt înțelese și acceptate atunci când intră în contact cu alte persoane cu același diagnostic. Acest lucru poate crește stima de sine.
Așadar, a le vorbi copiilor de diagnostic vine cu beneficii.
Discuția – 3 idei pentru a-i ghida pe părinți
Aflarea diagnosticului copilului poate necesita un timp de acomodare pentru părinți. Este important ca aceștia să își dea seama ce simt în legătură cu această schimbare. Indiferent unde se află pe acest drum spre acceptare, este important ca atunci când este abordat subiectul diagnosticului cu copilul să se realizeze într-o stare de spirit pozitivă. Dacă simțiți că nu sunteți pregătiți puteți aștepta până când vă procesați propriile emoții. Cu toate acestea, nu așteptați prea mult timp. Este recunoscută importanța transmiterii acestor informații către copilul dumneavoaastră cât mai devreme, mai ales dacă copilul dvs. începe să observe și să întrebe despre diferențele pe care le sesizează în comparație cu alți copii.
Este recomandat ca părinții să vorbească despre autism și despre diagnosticul de tulburare de spectru autist în viața de zi cu zi atunci când prind un moment bun sau când sunt anumite contexte la care pot face referire. Puteți începe cu discuții despre autism ca parte a neurodiversității. De exemplu, le puteți spune copiilor despre faptul că oamenii sunt diferiți: gândesc diferit, se poartă diferit, există tipuri de creiere diferite așa cum există culturi diferite. De asemenea, vă puteți folosi de exemple făcând referire la persoane pe care le cunoașteți sau la diverse personalități de la televizor.
În special pentru copii cel mai bine este să includeți discuțiile despre autism în momentele în care sunt calmi și atenți – de exemplu, dimineața, după somn sau în timpul unor activități când sunt relaxați – cum ar fi ora de baie sau seara când îi citiți înainte de somn sau când vă citește o poveste. Atunci când aveți discuția cea mai importantă, cea în care îi comunicați despre el, un moment bun este cel în perioadele mai liniștite, când are cele mai puține solicitări, cum ar fi în timpul vacanțelor școlare. Este mai ușor pentru acesta să asimileze informații noi atunci când nu este ocupat cu școala sau alte activități.
În căutarea mai multor informații
Poate cele mai potrivite resurse pe care le recomandăm sunt cele care descriu autismul folosind un limbaj neutru – cuvinte precum „diferențe„ sau „provocări„, mai degrabă decât cele care folosesc un limbaj negativ – în termeni precum „deficiențe„. Pe lângă citirea materialelor elaborate de profesioniști, părinții pot învăța multe și din experiențele povestite de către persoanele diagnosticate cu tulburare de spectru autist.
În cele din urmă, ne dorim ca toți copiii să se accepte pe ei înșiși și să fie fericiți cu cine sunt. De asemenea, societatea trebuie să accepte faptul că a fi diferit este în regulă, ca a fi diferit nu înseamnă a fi inferior. Acest lucru începe cu părinții și cu discuțiile pe care le poartă cu copiii lor despre propriile particularități și despre acceptarea lor, indiferent de structura lor neurologică.
Referințe:
Resurse:
https://www.booktopia.com.au/the-brain-forest-sandhya-menon/book/9780646856094.html
https://www.booktopia.com.au/awesome-autistic-go-to-guide-yenn-purkis/book/9781787753167.html